در حال نمایش یک نتیجه

شاید در ایران، خرید چمن‌زن برقی، گزینه‌ای نسبتاً لوکس و گران‌قیمت تلقی شود. به نحوی که متقاضیانِ قابل توجهی نداشته باشد. اما این به معنی کاربردی نبودن این ابزار نیست. واقعیت این است که اساساً چمن‌زن هیچ جایگزینی ندارد و هیچ وسیله دیگری نیز نمی‌تواند جای خالی آن را پر کند.

پس اگر یک زمین چمن دارید، باید چمن‌زن هم داشته باشید. البته این الزام به خرید به معنی خرید آن تحت هر شرایطی نیست! ما پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید حتماً این توضیحات و راهنمایی‌های درج‌شده در ادامه را مطالعه کنید.

چمن‌زن برقی چیست؟

چمن‌زن برقی، دسته‌ای از چمن‌زن‌ها را شامل می‌شود که نسبت به گونه بنزینی سبک‌تر بوده و برای مصارف خانگی و سبک، مناسب‌تر هستند. این محصولات با استفاده از الکتریسیته و موتور الکتریکی، قوای محرکه برای چرخش یک تیغه را فراهم می‌کنند. به نحوی که تیغه با اتکای به قدرت موتور الکتریکی اقدام به چرخش کرده و پس از برخورد با چمن‌ها، به صورت موازی با سطح، اقدام به قطع آن‌ها می‌کند.

کاربر نیز با مکانیسمی مشابه ارابه یا کالسکه با به جلو هل دادن وسیله به پیشروی آن بر سطح چمن کمک می‌کند. بدیهتاً این چرخ‌ها هستند که با قرارگیری در سطح زیرین دستگاه، پیشروی آن را تسهیل می‌کنند. این کاربردی‌ترین تعریفی بود که برای آشنایی با این دستگاه می‌توان ارائه کرد. هرچند کارکرد این دستگاه آنچنان بدیهی است که شاید حتی به این توضیحات هم نیازی نباشد.

مزایای خرید چمن‌زن برقی کدام‌ها هستند؟

  • آلودگی صوتی کمتر

اولین مورد از مزایای خرید چمن‌زن برقی که به‌شدت خودنمایی می‌کند، آلودگی صوتی کمتر آن است. اگر تجربه کار با چمن‌های بنزینی را داشته باشید حتماً می‌دانید که صدای آن‌ها تا چه حد آزاردهنده و مخرب است. اما در مدل‌های برقی به واسطه استفاده از موتور الکتریکی صدای تولیدی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. اگر در فضای شهری و محیط مسکونی از چمن‌زن خود استفاده می‌کنید، بدون تردید این مزیت شما را به خود جذب می‌کند.

  • سهولت بیشتر در نگهداری

نگهداری از مدل‌های برقی در اصطلاح “دنگ‌وفنگ” کمتری دارد. نگهداری از آن‌ها پیچیدگی و چالش‌های نگهداری از موتورهای بنزینی را ندارد. پر کردن باک بنزین، تنظیم نسبت سوخت و روغن (در مدل‌ها دوزمانه)، نظافت و تمیز کردن شمع و سایر عملیات‌های این‌چنینی به هیچ عنوان در کار با مدل‌های برقی الزامی نیستند. بر همین اساس به اغلب کاربران آماتور و خانگی خرید چمن‌زن برقی پیشنهاد می‌شود. زیرا اغلب کاربران خانگی نه تجربه و نه وقت کافی برای سرویس و نگهداری از مدل‌های بنزینی را ندارند.

  • سهولت بیشتر در جابجایی (وزن کمتر)

مدل‌های برقی در قریب به اتفاق موارد نسبت به رقبای بنزینی خود وزن کمتری دارند. همین موضوع باعث می‌شود که کار با آن‌ها ساده‌تر باشد. هر قدر وزن دستگاه کمتر باشد کاربر با سهولت بیشتری آن را در سطح چمن هل داده و جابجا می‌کند. فراموش نکنید که در حین کار با این وسیله، باید به طور مداوم آن را جابجا کنید. با این وجود اگر وزن آن زیاد بوده و سنگین باشد، به طور قطع مایه آزار و اذیت شما خواهد شد. با خرید چمن‌زن برقی خود را از این مشکل رهایی می‌بخشید.

  • عدم تولید دود در حین کار

دود ناشی از کارکرد موتور مدل‌های بنزینی علاوه بر اینکه موجب آلودگی زیست‌محیطی خواهد شد، موجب آزار و اذیت خود کاربر نیز می‌شود. دود تولیدشده فضای درون حیاط یا باغچه را پر می‌کند و این هم برای کاربر و هم برای خانواده قطعاً خوشایند نیست! اما با خرید چمن‌زن برقی شما به وسیله‌ای دسترسی می‌یابید که در حین کار هیچ دودی تولید نمی‌کند.

  • قیمت کمتر

هرچند این مزیت مطلق و حتمی نیست اما در اغلب موارد قیمت چمن‌زن برقی از قیمت چمن‌زن بنزینی کمتر است. مدل‌های برقی علاوه بر اینکه در طول کارکرد هم هزینه کمتری دارند، از همان لحظه خرید با قیمت کمتر، انتخاب اقتصادی‌تری هستند.

معایب خرید چمن‌زن برقی کدام‌ها هستند؟

  • طول سیم برق باعث محدودیت دایره عملیاتی دستگاه خواهد شد. شما در حین کار محدود به طول سیم دستگاه و محل قرارگیری پریز برق هستید. شاید بتوان این چالش را با استفاده از سیم‌سیار کم‌اثر کرد اما به هر حال سیم دست‌وپاگیر است. این در صورتی است که مدل‌ها بنزینی چنین وضعیتی ندارند.
  • عرض برش چمن‌زن برقی کمتر است. این یعنی کوتاه کردن چمن در مساحت‌های بالا و در حیاط‌های وسیع با استفاده از این وسیله بسیار وقت‌گیر و آزاردهنده است. زیرا هر قدر عرض برش کمتر باشد، کاربر باید دفعات بیشتری را در طول و عرض زمین چمن رفت و آمد کند.
  • یکی از اصلی‌ترین معایب خرید چمن‌زن برقی، قدرت کمتر آن در قیاس با مدل‌های بنزینی است. به طور نرمال مدل‌های بنزینی قوی‌تر بوده و توان بالاتری دارند. به همین خاطر در مواجهه با پوشش گیاهی متراکم و پرپُشت، مدل‌های برقی گزینه جذابی نیستند.

عوامل مؤثر بر قیمت چمن‌زن برقی کدام‌ها هستند؟

  • توان موتور

هرگاه با یک وسیله موتوری روبرو باشید، چه برقی و چه غیر برقی، به طور قطع توان موتور یک فاکتور مؤثر در خرید آن خواهد بود. این یعنی در خرید چمن‌زن برقی نیز، باید به توان موتور دقت کنید. هر قدر توان اعلام‌شده از سوی تولیدکننده در سطح بالاتری باشد، توانایی چمن‌زن برقی برای مواجهه با شرایط سخت و چمن‌های متراکم، بیشتر خواهد بود.

فراموش نکنید که تیغه برش در این وسیله، عملاً نیروی خود را از موتور الکتریکی گرفته و هر قدر موتور قوی‌تر باشد، تیغه نیز قدرت برش بیشتری از خود نشان می‌دهد. با در نظر داشتن همین موضوع است که بالاتر بودن توان را می‌توان دلیلی منطقی برای بالاتر بودن ارزش خرید و قیمت چمن‌زن برقی دانست.

  • عرض برش (عرض تیغه)

اغلب فاکتورهای مؤثر در قیمت چمن‌زن برقی، به طور مستقیم با کیفیت برش و شیوه اصلاح چمن در ارتباط هستند. زیرا بدیهی است که کار اصلی این وسیله برش چمن و اصلاح ارتفاع آن است. اصلی‌ترین فاکتور فنی که به طور مستقیم بر کیفیت برش چمن توسط این وسیله مؤثر خواهد بود، عرض برش است.

عرض برش یا به‌عبارتی عرض تیغه، تعیین می‌کند که در هر بار حرکت به جلو، وسیله چه عرضی را پوشش داده و چه میزان چمن را کوتاه می‌کند. به بیانی ساده‌تر هر قدر عرض برش یا همان عرض تیغه بیشتر باشد، چمن‌زن در حین پیشروی عرض بیشتری را پوشش داده و با این وجود می‌توان سرعت انجام کار را افزایش داد. با در نظر داشتن این موضوع باید گفت در شرایط برابر، برتری با محصولی است که عرض تیغه آن بیشتر است.

  • قابلیت تنظیم ارتفاع

یکی از قابلیت‌های مهمی که در خرید چمن‌زن برقی باید در جستجوی آن بود، قابلیت تنظیم ارتفاع است. اهمیت این قابلیت تا حدی بالاست که می‌توان گفت محصولاتی که این قابلیت را داشته باشند، به طرز محسوسی کیفیت اصلاح چمن‌ها را افزایش می‌دهند.

تنظیم ارتفاع به علل مختلفی اهمیت دارد از جمله اینکه در بسیاری مواقع ما نیاز دارید حتی در یک مساحت خاص و واحد نیز، چمن‌ها را در ارتفاع‌های متمایزی کوتاه کنید. از سوی دیگر البته اساساً ممکن است در مواجهه با فضاهای مختلف، با چمن‌هایی مواجه شوید که ارتفاع متفاوتی دارند و نیاز باشد که ارتفاع دستگاه چمن‌زن برقی را کاهش دهید وگرنه در غیر این صورت اصلاح مناسب ایجاد نشود. به طور منطقی ارزش خرید و قیمت چمن‌زن برقی که این قابلیت را دارد، قطعاً بیشتر است.

  • بازه ارتفاع برش

همانطور که گفته شد، قابلیت تنظیم ارتفاع برش، بسیار مهم و کلیدی است. در کنار امکان تنظیم ارتفاع، باید به بازه ارتفاع برش نیز دقت کنید. زیرا اساساً با در نظر داشتن بازه ارتفاع برش است که می‌توان تشخیص داد که محدودیت‌های دستگاه در ایجاد برش در چمن و اصلاح آن به چه شکل است.

در محصولاتی که ارتفاع قابل تنظیم است، معمولاً تولیدکنندگان بر مبنای حداکثر و حداقل بازه ارتفاع برش را اعلام کرده و از این طریق تصمیم‌گیری را برای مشتریان راحت‌تر می‌کنند. به عنوان مثال ارتفاع برش را بین 25 تا 62 میلی‌متر اعلام می‌کنند. هر قدر این بازه گسترده‌تر باشد، می‌توان گفت ارزش خرید محصول نیز بالاتر است.

  • کیسه و گنجایش آن

در اغلب مدل‌ها یک کیسه یا به‌عبارتی دیگر توری یا سبد در پشت چمن‌زن قرار گرفته و محلی برای جمع کردن ضایعات چمن هستند. دستگاه چمن‌های کنده و خردشده را در این کیسه می‌ریزد.

خود وجود این کیسه مهم است؛ زیرا در تعداد معدودی از مدل‌های بسیار ساده و ابتدایی هیچ فکری به حال این بخش نشده است. در کنار این موضوع باید دقت داشت که گنجایش کیسه نیز مهم است. هر قدر گنجایش کیسه بیشتر باشد، کار با دستگاه برای کاربر ساده‌تر است و این یعنی افزایش ارزش خرید محصول را در پی دارد.

  • برند سازنده

قیمت چمن‌زن برقی به هیچ عنوان کم و قابل چشم‌پوشی نیست. هر خریداری در حین خرید این دستگاه در اصل بر روی کاربرد آن یک سرمایه‌گذاری مالی می‌کند. یکی از راه‌های کاهش ریسک این سرمایه‌گذاری، خرید محصولات برندهای معتبر و باسابقه است. زیرا محصولات و تولیدات این برندها قابل اعتمادتر هستند.

با در نظر داشتن این استدلال، طبیعی است که مشتریان حاضر به پرداخت پول بیشتری برای خرید چمن‌زن برقی برندهای معتبر و مشهور باشند. با این اوصاف می‌توان گفت خود برند سازنده نیز عاملی مؤثر در تعیین ارزش خرید و قیمت چمن‌زن برقی است.

  • گارانتی اصلی

داشتن گارانتی معتبر، از دو جهت به شما در خرید یک محصول باکیفیت کمک می‌کند. در نگاه اول، باید در نظر داشت که اساساً محصولات باکیفیت، بادوام و با طراحی مناسب، از سوی تولیدکنندگان گارانتی می‌شوند. به‌عبارتی داشتن گارانتی می‌تواند نشان دهد که تولیدکننده یا عرضه‌کنند تا چه حد به محصول خود اعتماد دارد. پس داشتن گارانتی، یک نشانه امیدبخش و مثبت در مورد کیفیت چمن‌زن برقی است.

اما داشتن گارانتی از جهت دیگری نیز مثبت و کاربردی است. هر محصولی ممکن است به علل مختلفی با خرابی روبرو شود؛ حتی بهترین چمن‌زن برقی دنیا! با این وجود گارانتی می‌تواند خیال شما را از بابت مشکلات آتی و نواقص احتمالی راحت کند.

خرید چمن‌زن برقی با آچاریست

می‌توانید مسیر خرید چمن‌زن برقی را با مشاهده لیست محصولات حاضر در این صفحه آغاز کنید. آچاریست سبد فروش خود را با اطلاعات و مشخصات کافی در پیش چشم کاربران قرار داده است. کافیست با کمی دقت و صرف وقت مدل‌های مختلف را مقایسه کنید تا برتری و نقاط ضعف هر یک را در قیاس با دیگران بدانید.

با این وجود تصمیم‌گیری به هیچ عنوان سخت نیست. اما اگر همچنان برای رسیدن به یک تصمیم نهایی به اطلاعات بیشتر یا مشاوره اختصاصی نیاز دارید، می‌توانید با بخش پشتیبانی در ارتباط باشید. پشتیبانی هم از طریق سایت و هم از طریق تماس تلفنی، آمادگی دارد مشاوره‌های اختصاصی و دقیقی را در خرید این دستگاه به شما ارائه کند. به هر حال آچاریست خود را متعهد به همراهی شما در تمام مراحل خرید می‌داند.